Rolul sistemului de răcire este menținerea temperaturii optime a motorului. Motorul rece nu funcționează pe deplin, îl observăm mai ales în timpul iernii cu motoare cu aprindere prin compresie. Temperatura corectă a motorului are o influență semnificativă asupra stării amestecului combustibil-aer și a arderii acestuia. Temperaturile de funcționare mai mici întrerup procesul de ardere și determină emisii crescute de hidrocarburi și monoxid de carbon. Temperatura optimă pentru lichidul de răcire este de 85-90 grade Celsius, măsurată la ieșirea motorului.
Cea mai importantă parte a sistemului de răcire este radiatorul, care este proiectat pentru a evacua căldura din fluidul motorului. Debitul lichidului de răcire este posibil datorită pompei de apă situată pe motor, a cărui rotor intră în motor, unde pornește ciclul lichidului. Fluidul condus de motor este îndreptat spre radiator. Este în răcitorul de apă, lichidul pierde căldură prin graba de aer care curge în ea. În cazul în care aerul din exterior nu se răcește placa la temperatura optimă a lichidului, ventilatorul condensatorului asistat, de obicei electric, activat când temperatura lichidului ajunge la punctul de fierbere. Lichidul răcit revine la circuit, merge la motor și începe un alt ciclu.